Rijbewijs
Zolang er op uw rijbewijs in het Engels vermeld wordt dat het om een rijbewijs gaat, heeft u geen internationaal rijbewijs nodig. U ziet dit bijvoorbeeld bovenaan links op het rijbewijs. Naast de vlag van de EU staat: ' Driving Licence'. Staat dit er niet op, dan heeft u
|
een internationaal rijbewijs nodig, welke in Nederland te verkrijgen is bij een ANWB- verkooppunt (in België moet u hiervoor naar de gemeente van uw woonplaats).
|
Verkeersregels
In Zuid-Afrika rijdt men links.
De maximum snelheid op snelwegen is doorgaans 120 km/h, tenzij anders aangegeven. Bedenk echter dat dit echter zelden een gemiddelde snelheid is waar u vanuit kunt gaan bij het plannen van uw reis. Binnen de bebouwde kom is dat 60 of 40 km/h. |
Een stoplicht wordt hier een ‘robot’ genoemd, en een kruising waarbij elke straat een STOP bord heeft staan heet een ‘four-way stop’. Vaak staat hier een getal 4 onder zoals in de afbeelding hiernaast, maar niet altijd. Hier is de regel dat degene die het eerst stopt, als eerste weer verder mag rijden. Ieder moet hier dus op zijn/haar beurt wachten.
|
Inhalen
De vluchtstrook op Zuid-Afrikaanse snelwegen is gescheiden van de weg door een gele doorgetrokken lijn, in tegenstelling tot een witte doorgetrokken lijn zoals in Nederland het geval is.
Het is ook in Zuid-Afrika doorgaans niet de bedoeling dat u op de vluchtstrook rijdt. Echter, er zijn een aantal uitzonderingen. Indien u in uw spiegels een auto aan ziet komen die harder rijdt dan u en u wilt inhalen, dan is het gebruikelijk om tijdelijk op de vluchtstrook te rijden zodat deze u makkelijk kan passeren. Vaak geeft een auto die u wilt inhalen aan dat hij/zij er langs wilt, en zal dan met zijn groot licht seinen. Dit is niet onbeleefd, maar een deel van de Zuid- |
Afrikaanse cultuur. Men vraagt hiermee simpelweg ‘Mag ik er even langs?’. Indien u dan even ruimte geeft door geheel of gedeeltelijk op de vluchtstrook te rijden, zult u meestal nog een ‘bedankt’ zien ook. De auto die u ingehaald heeft zal dan namelijk even met zijn waarschuwingslichten seinen. U reageert hierop door even met uw groot licht te seinen. U zegt hiermee ‘Graag gedaan!’ Andersom werkt het natuurlijk ook: Indien u een vrachtwagen wilt inhalen, sein dan even met uw groot licht. Wanneer deze aan de kant gaat en u gaat er langs, vergeet dan niet even ‘bedankt’ te seinen met uw waarschuwingslichten.
|
Fluitje van een cent toch? Inderdaad, het is eigenlijk niet zo moeilijk, maar toch bezorgd het de gemiddelde Europeaan grijze haren, want op deze wijze wordt er ook ingehaald over doorgetrokken strepen en verdrijvingsvlakken heen, en zelfs als er van de andere kant een auto aankomt! Hierbij wordt er dan 'redelijkerwijs aangenomen' dat deze ook wel even op de vluchtstrook gaat rijden om een botsing te voorkomen. Dit is dan ook vrijwel altijd het geval, en er wordt door niemand niet moeilijk over gedaan.
Voor de gemiddelde Zuid-Afrikaan is het de normaalste zaak van de wereld. Voor u als Europeaan is het echter wel even wennen geblazen... |
In het donker rijden
Oke, even geen grappen: Rijd niet in het donker en zorg er dus altijd voor dat u ruim op tijd vertrekt. Natuurlijk is uw reis met Safari's Op Maat zo uitgestippeld dat u nooit in het donker hoeft te rijden. Daar kunnen andere reisorganisatoren nog wel wat van leren, omdat deze u vrolijk 600 km op een dag laten rijden waardoor u steevast in het donker aankomt, maar goed. Bedenk ook dat het in Zuid-Afrika het hele jaar door snel donker wordt, zo tussen 18:00 en 19:00 uur. Daarbij, wegen zijn niet verlicht in Zuid-Afrika (alleen in de hele grote steden) en geloof ons: donker is ook echt donker in Zuid-Afrika!
Criminaliteit is niet het grootste probleem, maar wel het feit dat een kwart van je medeweggebruikers geen of maar half werkende |
lampen heeft, het ander kwart rijdt dronken op de weg, en de laatste helft heeft wel fatsoenlijk licht, maar hebben dan ook steevast al hun mistlampen en grootlicht aanstaan, gewoon, voor de sier... Natuurlijk is het niet mistig, maar het staat toch stoer? Dat u er door verblindt wordt is bijzaak.
Tot slot, er lopen ook veel koeien of wilde dieren op de weg (ook op de snelweg), en het is niet ongewoon dat er ineens een 'pothole' (kleine krater) in de weg zit of een compleet onlogisch geplaatste drempel, beiden welke uw banden erg kunnen beschadigen. Het laatste wat u wilt is 's avonds panne of zelfs een verkeersongeluk krijgen. |
Verkeersregels en de realiteit
Er is een gezegde in Zuid-Afrika: ‘Strepen op de weg staan hier alleen voor de sier!’ Officieel is dat natuurlijk onzin, maar toch zit er een kern van waarheid in. Vaak is het namelijk simpelweg ‘veilig’ om een tractor in te halen op een weg die een heuvel opgaat met een inhaalverbod. Dit omdat de inhaalmanoeuvre in zo’n geval
|
slechts enkele seconden duurt, en u dus ruim voordat u bovenaan de heuvel bent allang weer terug op uw eigen weghelft bent. Aangezien vele auto’s van lokale mensen vaak zo oud zijn dat ze niet eens harder kunnen rijden dan een tractor, zult u dit soort ‘overtredingen’ dan ook met enige regelmaat tegenkomen.
|
Politie
Mocht u een zelfstandige safari doen, en door de politie aangehouden worden, wees dan rustig en beleefd. U zult nergens in Zuidelijk Afrika een boete ter plekke moeten voldoen (in Swaziland is dat echter wel het geval).
Indien de agenten zeggen dat dat wel zo is dan proberen ze u een poot uit te draaien. Zeg dat u een regeling heeft met uw reisorganisator of autoverhuurbedrijf, en dat zij de boete per internetbankieren zullen voldoen. Dit is namelijk ook echt het geval. Echter, de reisorganisator/autoverhuurbedrijf zal dit natuurlijk wel achteraf aan u doorrekenen. Neem de boete dus aan maar betaal niks, en bewaar deze op een veilige plek. |
Neem indien gewenst contact met ons op hoe dit verder af te handelen. Vaak helpt het als u de agent ter plekke beleefd zegt dat u even met uw reisorganisator/autoverhuurbedrijf wilt bellen om één en ander te bespreken. In de meeste gevallen zal
|
hij/zij u dan gebaren gewoon verder te rijden. Hoe dan ook, geen zorgen! Bovendien hebben we deze procedure ook nog eens duidelijk omschreven in uw reisboek dat u van ons krijgt.
|