Restituties als gevolg van corona-gerelateerde annuleringen.
U wacht (al heel lang) op restitutie van ons? Dat spijt ons werkelijk! Het is niet zo dat wij uw aanbetalingen ‘zomaar op hebben gemaakt’. Uw aanbetalingen zijn namelijk voordat de pandemie überhaupt begon al betaald aan dienstverleners en accommodaties in Afrika, en deze zijn niet (zomaar) terug te vorderen in cash door ons als Nederlands bedrijf. En zelf hadden we als klein reisbureau natuurlijk niet zoveel geld in kas om een hele jaaromzet ‘voor te schieten’ als restitutie. Hieronder leggen we, in alle eerlijk- en openheid, de situatie in detail uit, hopende op uw begrip. Dit door middel van een veel gestelde vragen sectie.
1. Waarom kan ik niet nu al mijn restitutie terugkrijgen?
Het is belangrijk te beseffen dat niemand iets aan de coronapandemie kan doen, het is niemands ‘schuld’ dat we met z’n allen in deze situatie zitten. Bovendien had niemand de pandemie zien aankomen in deze vorm, of tijdens de pandemie kunnen voorspellen dat het zo lang zou duren voordat we weer kunnen reizen. Wij van Safari’s Op Maat zijn er net zo door overrompeld als ieder ander.
Voor de kleine en middelgrote reisbureaus is het niet kunnen maken van restituties geen ‘onwil’, maar machteloosheid. Voor de grote jongens zoals Fox Reizen en Tui is het een ander verhaal, omdat deze geen aanbetalingen aan accommodaties hebben gemaakt, dus meer geld in kas houden, en bovendien grotere reserves en rijke aandeelhouders hebben. Maar voor de kleine en middelgrote reisbureaus is de situatie een stuk ingewikkelder.
We hebben veruit het grootste deel van aanbetalingen gebruikt om accommodaties aan te betalen om de reis van een klant veilig te stellen. En deze accommodaties zijn meestal (vooral nu in de huidige coronacrisis) niet in staat om ons als reisorganisator terug te betalen. Bovendien vallen zij natuurlijk niet onder EU-wetgeving welke het verplicht om consumenten terug te betalen, terwijl wij als Nederlandse reisorganisator daar wel onder vallen. Wij zitten dus tussen wal en schip. Het is voor ons als reisorganisator ondoenbaar om honderden rechtszaken aan te spannen tegen al die kleine accommodaties in ons portfolio, om ze te dwingen tot terugbetalen. Bovendien, van kale kippen kun je niet plukken…
Het andere deel van een aanbetaling is gebruikt om het salaris van de reisconsulent te betalen voor de uren die ze in het samenstellen en organiseren van een reis heeft gestoken. Dit zijn gemaakte uren, die kunnen we niet terugvorderen. Met andere woorden: Aanbetalingen zijn al lang geleden (voor de pandemie) ‘omgezet’ in overnachtingen en diensten, en kunnen tijdens de pandemie niet terug omgezet worden in geld.
Onder 'normale' omstandigheden is het zo af en toe restitueren aan een klant geen probleem. Met de accommodaties maken we dan afspraken dat we de aanbetaling voor klant A voor klant B in de toekomst gebruiken, en wij 'schieten het geld voor' door klant A alvast uit eigen kas terug te betalen. Maar je kunt je voorstellen dat dit echter in deze abnormale Covid-19 situatie niet mogelijk is. Wij hadden bij lange na niet genoeg geld in kas of in onze reserves om een hele jaaromzet ‘voor te schieten’.
Kortom, wij kunnen pas werkelijke restituties maken wanneer onze kas is aangevuld, dus nadat we nieuwe boekingen en aanbetalingen hebben gerealiseerd, en we weer reizen hebben kunnen uitvoeren. Dit kan pas als de Nederlandse overheid reizen niet langer ontmoedigt door negatieve reisadviezen, en Nederlanders weer de moed en zin hebben om reizen naar Zuidelijk Afrika te boeken. Tot die tijd kunnen wij praktisch geen reizen uitvoeren of verkopen, en kunnen dus geen inkomen verwerven, laat staan winst, om de kas aan te vullen. Wij kunnen helaas geen geld op de bankrekening ‘toveren’, en zonder geld op de bankrekening kunnen wij geen restituties maken. Met andere woorden: Het niet kunnen maken van restituties op dit moment is overmacht, geen onwil.
Voor de kleine en middelgrote reisbureaus is het niet kunnen maken van restituties geen ‘onwil’, maar machteloosheid. Voor de grote jongens zoals Fox Reizen en Tui is het een ander verhaal, omdat deze geen aanbetalingen aan accommodaties hebben gemaakt, dus meer geld in kas houden, en bovendien grotere reserves en rijke aandeelhouders hebben. Maar voor de kleine en middelgrote reisbureaus is de situatie een stuk ingewikkelder.
We hebben veruit het grootste deel van aanbetalingen gebruikt om accommodaties aan te betalen om de reis van een klant veilig te stellen. En deze accommodaties zijn meestal (vooral nu in de huidige coronacrisis) niet in staat om ons als reisorganisator terug te betalen. Bovendien vallen zij natuurlijk niet onder EU-wetgeving welke het verplicht om consumenten terug te betalen, terwijl wij als Nederlandse reisorganisator daar wel onder vallen. Wij zitten dus tussen wal en schip. Het is voor ons als reisorganisator ondoenbaar om honderden rechtszaken aan te spannen tegen al die kleine accommodaties in ons portfolio, om ze te dwingen tot terugbetalen. Bovendien, van kale kippen kun je niet plukken…
Het andere deel van een aanbetaling is gebruikt om het salaris van de reisconsulent te betalen voor de uren die ze in het samenstellen en organiseren van een reis heeft gestoken. Dit zijn gemaakte uren, die kunnen we niet terugvorderen. Met andere woorden: Aanbetalingen zijn al lang geleden (voor de pandemie) ‘omgezet’ in overnachtingen en diensten, en kunnen tijdens de pandemie niet terug omgezet worden in geld.
Onder 'normale' omstandigheden is het zo af en toe restitueren aan een klant geen probleem. Met de accommodaties maken we dan afspraken dat we de aanbetaling voor klant A voor klant B in de toekomst gebruiken, en wij 'schieten het geld voor' door klant A alvast uit eigen kas terug te betalen. Maar je kunt je voorstellen dat dit echter in deze abnormale Covid-19 situatie niet mogelijk is. Wij hadden bij lange na niet genoeg geld in kas of in onze reserves om een hele jaaromzet ‘voor te schieten’.
Kortom, wij kunnen pas werkelijke restituties maken wanneer onze kas is aangevuld, dus nadat we nieuwe boekingen en aanbetalingen hebben gerealiseerd, en we weer reizen hebben kunnen uitvoeren. Dit kan pas als de Nederlandse overheid reizen niet langer ontmoedigt door negatieve reisadviezen, en Nederlanders weer de moed en zin hebben om reizen naar Zuidelijk Afrika te boeken. Tot die tijd kunnen wij praktisch geen reizen uitvoeren of verkopen, en kunnen dus geen inkomen verwerven, laat staan winst, om de kas aan te vullen. Wij kunnen helaas geen geld op de bankrekening ‘toveren’, en zonder geld op de bankrekening kunnen wij geen restituties maken. Met andere woorden: Het niet kunnen maken van restituties op dit moment is overmacht, geen onwil.
2. Waarom gebruiken jullie je financiële reserves niet om restitutie te maken?
Omdat aanbetalingen in de kas zoals gezegd gebruikt waren om accommodaties aan te betalen, en het salaris van uw reisconsulent terwijl deze uw reis samenstelde, waren aanbetalingen dus niet beschikbaar om vaste lasten te dragen. Bovendien ontvingen wij GEEN overheidssteun, in geen enkele vorm, vanwege onze bedrijfsvoering vanuit Zuid-Afrika. We hebben we de vaste lasten dus helemaal zelf moeten dragen, en hiervoor winst van voorgaande jaren, maar vooral ook het spaar- en pensioengeld van onszelf (de eigenaars) in moeten leggen. Tot slot hebben we ons genoodzaakt gezien om zowel de bedrijfsauto en computers en dergelijke, ook persoonlijke bezittingen zoals fietsen, gereedschap, keukenapparatuur en onze gezinsauto, te verkopen, waarvan we het geld hebben kunnen gebruiken om de vaste lasten te dragen. We hebben zelfs onze dochter van school af moeten halen, totdat een bevriend Amerikaans stel besloot de schoolgelden voor het jaar te betalen.
Kortom: Wij hebben er ook persoonlijk alles gedaan wat we konden om Safari’s Op Maat in leven te houden, zodat wij ooit de beloofde restituties kunnen maken, en zelf ook weer een inkomen kunnen verwerven.
Kortom: Wij hebben er ook persoonlijk alles gedaan wat we konden om Safari’s Op Maat in leven te houden, zodat wij ooit de beloofde restituties kunnen maken, en zelf ook weer een inkomen kunnen verwerven.
3. Waarom gebruiken jullie je overheidssteun niet om restitutie te maken?
Omdat wij deze helaas niet hebben gekregen. Safari's Op Maat is een Nederlands bedrijf, maar ons personeel is werkzaam vanuit Zuid-Afrika. Dit biedt de klant vele voordelen: Onze kennis van Zuid-Afrika is vele malen groter, terwijl onze vaste kosten lager zijn, dan van onze Nederlandse concurrenten. Dit stelt ons in staat om een beter advies en een beter reisproduct aan te bieden voor dezelfde prijs, of soms zelfs goedkoper. Echter in dit geval werkte onze bedrijfsvoering averechts: We vielen erdoor buiten de boot voor overheidssteun vanuit Nederland. De overheidssteun van Zuid-Afrika liet het vervolgens ook afweten en wij als bedrijf, maar ook iedere individuele medewerker, waren dus financieel op onszelf aangewezen.
Kortom: Safari’s Op Maat heeft 20 maanden lang geen enkele vorm van inkomen gehad. Niet van klanten en geen andere vorm van geldelijke steun, en heeft voor 100% van eigen geld en leningen moeten overleven. Hetzelfde geldt voor de eigenaars van Safari’s Op Maat, welke ook al 20 maanden geen salaris, dividend of welke andere geldelijke vergoeding dan ook uit ‘de zaak’ kunnen trekken. Zij waren in de eerste plaats op hun eigen spaargeld aangewezen om hun rekeningen te kunnen betalen, en tegenwoordig leven zij voor vrijwel 100% van donaties van vrienden en familie in Nederland.
Kortom: Safari’s Op Maat heeft 20 maanden lang geen enkele vorm van inkomen gehad. Niet van klanten en geen andere vorm van geldelijke steun, en heeft voor 100% van eigen geld en leningen moeten overleven. Hetzelfde geldt voor de eigenaars van Safari’s Op Maat, welke ook al 20 maanden geen salaris, dividend of welke andere geldelijke vergoeding dan ook uit ‘de zaak’ kunnen trekken. Zij waren in de eerste plaats op hun eigen spaargeld aangewezen om hun rekeningen te kunnen betalen, en tegenwoordig leven zij voor vrijwel 100% van donaties van vrienden en familie in Nederland.
4. Waarom nemen jullie geen lening om restitutie te maken?
Er was ook sprake van een ‘voucherfonds’, waarbij reisorganisatoren geld konden lenen om de kas aan te vullen om de restituties te maken. Helaas heeft alleen de SGR besloten daaraan mee te doen, en heeft het GGTO waar wij lid van zijn, besloten hier NIET aan mee te doen. Het is dus voor ons niet toegankelijk.
Omdat wij in Zuid-Afrika woonachtig zijn, is het bovendien onmogelijk om een andere speciale lening te verkrijgen bij bijvoorbeeld BMKB/Qredits/KKC-regeling. We zouden daar bovendien voor een deel hoofdelijk aansprakelijk voor zijn. Het is daardoor ook zeer onaantrekkelijk; We hebben al ons eigen (spaar)geld (inclusief dat van de kinderen) al opgeofferd, maar willen ons gezin daar niet nog eens bovenop in torenhoge schulden gaan steken.
Omdat wij in Zuid-Afrika woonachtig zijn, is het bovendien onmogelijk om een andere speciale lening te verkrijgen bij bijvoorbeeld BMKB/Qredits/KKC-regeling. We zouden daar bovendien voor een deel hoofdelijk aansprakelijk voor zijn. Het is daardoor ook zeer onaantrekkelijk; We hebben al ons eigen (spaar)geld (inclusief dat van de kinderen) al opgeofferd, maar willen ons gezin daar niet nog eens bovenop in torenhoge schulden gaan steken.
5. Als jullie zelfs geen geld hebben voor restituties, hoe komen jullie zelf dan nog rond?
Onze vaste kosten zijn noodzakelijkerwijs heel sterk omlaag gebracht. We hebben ons kantoorteam van 15 in januari 2020, terug moeten brengen naar de huidige drie. Eén van die drie is Geert (de eigenaar van Safari’s Op Maat) zelf, en hij krijgt geen salaris en doet zijn werk gratis. De andere twee werken slechts enkele uren per week voor Safari’s Op Maat en kosten bijna niks. Wij hebben onze kosten hierdoor heel erg laag op dit moment, werken van huis en onze medewerkers en wijzelf hebben ondertussen ook een andere tijdelijke baan gevonden, waardoor we onze tijd voor Safari's Op Maat bijna 'gratis' kunnen doen. Angela doet bijvoorbeeld administratief werk bij een guesthouse in St. Lucia, Freya werkt voor het paardenbedrijf en is een online winkel begonnen, en Geert probeert wat fotografiewerk te doen en zonnepaneel-installaties te verkopen. Hiermee kunnen Geert & Freya de persoonlijke rekeningen, en ook de vaste lasten van Safari’s Op Maat, in elk geval voor een deel betalen. De rest wordt aangevuld door donaties van vrienden en familie in Nederland.
Verder is onze situatie op dit moment helaas heel simpel: Financieel betreft zitten wij, zowel op bedrijfsmatig als op persoonlijk vlak, volledig aan de grond. Sinds ook de gezinsauto, keukenapparatuur, fietsen en kantoorspullen verkocht zijn hebben we niks meer om te verkopen. Wij bezitten geen huis of pand (wij huren slechts), en wij leven op moment voor bijna 95% van donaties van familie en vrienden. Hun geld gaat logischerwijs naar ons persoonlijke levensonderhoud. Werk voor Safari’s Op Maat doen wij momenteel (al meer dan anderhalf jaar) helaas noodgedwongen gratis, om ooit nog iets op te bouwen als toerisme weer aantrekt. Gelukkig lijkt het erop dat we nu in 2022 weer langzaam kunnen gaan opbouwen.
Verder is onze situatie op dit moment helaas heel simpel: Financieel betreft zitten wij, zowel op bedrijfsmatig als op persoonlijk vlak, volledig aan de grond. Sinds ook de gezinsauto, keukenapparatuur, fietsen en kantoorspullen verkocht zijn hebben we niks meer om te verkopen. Wij bezitten geen huis of pand (wij huren slechts), en wij leven op moment voor bijna 95% van donaties van familie en vrienden. Hun geld gaat logischerwijs naar ons persoonlijke levensonderhoud. Werk voor Safari’s Op Maat doen wij momenteel (al meer dan anderhalf jaar) helaas noodgedwongen gratis, om ooit nog iets op te bouwen als toerisme weer aantrekt. Gelukkig lijkt het erop dat we nu in 2022 weer langzaam kunnen gaan opbouwen.
6. Jullie hebben mijn aanbetaling zelf ‘opgemaakt’, is dat geen wanbeleid?
Nee, omdat wij uw aanbetaling hebben gebruikt waarvoor deze bedoeld was: Om uw reis veilig te stellen. Aanbetalingen worden namelijk primair gebruikt om accommodaties en dienstverleners op locatie aan te betalen om de reis van een klant veilig te stellen. Het gaat hier om percentages van meestal 10-25%, en voor sommige populaire bestemmingen zelfs 50%.
Daarnaast wordt een groot deel van aanbetalingen gebruikt om de salarissen van het reisconsulentteam te betalen voor de uren die ze gemaakt hebben tijdens het samenstellen van de reis. M.a.w.: bij een reisorganisator zitten de salariskosten namelijk voor 95% in het werk VOORDAT een reis begint en de tweede aanbetaling ontvangen wordt.
Dit zorgt ervoor dat er niet veel geld van eerste 30% aanbetalingen overblijft voor de normale vaste lasten. Het is dus een misverstand dat reisorganisaties een wanbeleid voeren en zomaar geld van klanten gebruiken om zelf te overleven.
Daarnaast wordt een groot deel van aanbetalingen gebruikt om de salarissen van het reisconsulentteam te betalen voor de uren die ze gemaakt hebben tijdens het samenstellen van de reis. M.a.w.: bij een reisorganisator zitten de salariskosten namelijk voor 95% in het werk VOORDAT een reis begint en de tweede aanbetaling ontvangen wordt.
Dit zorgt ervoor dat er niet veel geld van eerste 30% aanbetalingen overblijft voor de normale vaste lasten. Het is dus een misverstand dat reisorganisaties een wanbeleid voeren en zomaar geld van klanten gebruiken om zelf te overleven.
7. Als jullie nu op dit moment geen restituties kunnen maken, waarom laat je jezelf dan niet failliet verklaren?
Zelfs een faillissement aanvragen is geen praktische optie, want er zouden slechts verliezers zijn. De curator heeft het namelijk makkelijk: Er is geen eigen vermogen meer in de zaak, dat is ondertussen opgegaan aan de vaste lasten van de afgelopen anderhalf jaar. De bankrekening is als gevolg ook praktisch leeg. Er is geen activa want zowel de zaak (evenals wijzelf persoonlijk) bezitten niks meer, want wat we hadden hebben we inmiddels verkocht om de vaste lasten te betalen.
Kortom, er valt voor de curator niks meer te halen, en hij kan slechts proberen het bedrijf te verkopen. Maar wie koopt er nu een dood bedrijf zonder activa, maar met slechts een enorme schuldenlast?
Dan, bij een faillissement zal het volgende gebeuren:
1. De belastingdienst, altijd op de eerste plaats bij een faillissement, zal dat minuscule beetje dat een curator misschien weet te vinden meteen opeisen.
2. Klanten welke hun reis verzet hebben, zullen bij het GGTO aankloppen om hun reis bij een andere organisator te laten uitvoeren, of hun geld terug te claimen. Dit laatste proces kan maanden duren.
3. Klanten welke hun reis geannuleerd hebben kunnen NIET bij een garantiefonds zoals SGR of in ons geval het GGTO aankloppen. Wat betreft de garantiefondsen is annulering namelijk een directe beëindiging van de reisovereenkomst, en dienen klanten welke geannuleerd hebben zich te melden bij de curator, en niet bij een garantiefonds welke slechts bestaande (verzette) boekingen behandelt. En zoals hierboven vermeld, kan die curator geen geld vinden, zelfs niet als hij de eigenaar hoofdelijk aansprakelijk zou houden.
4. En wijzelf als eigenaars zouden alles kwijt zijn. Alle tijd, energie, passie en geld van de afgelopen 12 jaar, en alle potentie van de toekomst. Want behalve de bedrijfswinst van vorige jaren (eigen vermogen van bedrijf) is ook alle persoonlijke eigen vermogen (spaar- en pensioengelden van ons gezin) in de zaak gestopt het afgelopen jaar om overeind te blijven totdat ook dat op was. Dit is ook precies de reden dat wijzelf niet allang een faillissement aangevraagd hebben. Ons gezin heeft namelijk nog het meest te verliezen omdat wijzelf inmiddels de grootste schuldeisers zijn gezien het persoonlijke vermogen dat we aan het bedrijf geleend hebben.
Kortom, bij een faillissement zijn er alleen maar verliezers. De belastingdienst, klanten die geannuleerd hebben en wijzelf zullen allen hun geld kwijt zijn, en degenen welke wel één- of tweemaal verzet hebben zullen dat voor niks hebben gedaan. Zij krijgen namelijk OF een andere reis uitgevoerd door een ander lid van het GGTO, OF na nog een zeer lange tijd van wachten, hun geld terug van het GGTO. En dat terwijl ze eigenlijk gewoon liever hun originele reis van Safari’s Op Maat hadden gehad.
Door geduld te betrachten en begrip te hebben voor deze overmachtssituatie, hoe moeilijk en vervelend ook, kunnen er uiteindelijk slechts winnaars zijn. Want het tij zal keren, en dan kunnen alle schuldeisers hun geld krijgen, en huidige klanten nog steeds de reis van hun leven. Het gaat alleen een behoorlijke tijd duren. Dat is alles.
Wijzelf, de eigenaars, steken momenteel al onze tijd en energie gratis in het bedrijf, om het straks weer op te kunnen bouwen en er tezijnertijd, nadat de restituties aan de klanten gemaakt zijn, ook ons eigen geld er weer uit te kunnen krijgen.
Kortom, er valt voor de curator niks meer te halen, en hij kan slechts proberen het bedrijf te verkopen. Maar wie koopt er nu een dood bedrijf zonder activa, maar met slechts een enorme schuldenlast?
Dan, bij een faillissement zal het volgende gebeuren:
1. De belastingdienst, altijd op de eerste plaats bij een faillissement, zal dat minuscule beetje dat een curator misschien weet te vinden meteen opeisen.
2. Klanten welke hun reis verzet hebben, zullen bij het GGTO aankloppen om hun reis bij een andere organisator te laten uitvoeren, of hun geld terug te claimen. Dit laatste proces kan maanden duren.
3. Klanten welke hun reis geannuleerd hebben kunnen NIET bij een garantiefonds zoals SGR of in ons geval het GGTO aankloppen. Wat betreft de garantiefondsen is annulering namelijk een directe beëindiging van de reisovereenkomst, en dienen klanten welke geannuleerd hebben zich te melden bij de curator, en niet bij een garantiefonds welke slechts bestaande (verzette) boekingen behandelt. En zoals hierboven vermeld, kan die curator geen geld vinden, zelfs niet als hij de eigenaar hoofdelijk aansprakelijk zou houden.
4. En wijzelf als eigenaars zouden alles kwijt zijn. Alle tijd, energie, passie en geld van de afgelopen 12 jaar, en alle potentie van de toekomst. Want behalve de bedrijfswinst van vorige jaren (eigen vermogen van bedrijf) is ook alle persoonlijke eigen vermogen (spaar- en pensioengelden van ons gezin) in de zaak gestopt het afgelopen jaar om overeind te blijven totdat ook dat op was. Dit is ook precies de reden dat wijzelf niet allang een faillissement aangevraagd hebben. Ons gezin heeft namelijk nog het meest te verliezen omdat wijzelf inmiddels de grootste schuldeisers zijn gezien het persoonlijke vermogen dat we aan het bedrijf geleend hebben.
Kortom, bij een faillissement zijn er alleen maar verliezers. De belastingdienst, klanten die geannuleerd hebben en wijzelf zullen allen hun geld kwijt zijn, en degenen welke wel één- of tweemaal verzet hebben zullen dat voor niks hebben gedaan. Zij krijgen namelijk OF een andere reis uitgevoerd door een ander lid van het GGTO, OF na nog een zeer lange tijd van wachten, hun geld terug van het GGTO. En dat terwijl ze eigenlijk gewoon liever hun originele reis van Safari’s Op Maat hadden gehad.
Door geduld te betrachten en begrip te hebben voor deze overmachtssituatie, hoe moeilijk en vervelend ook, kunnen er uiteindelijk slechts winnaars zijn. Want het tij zal keren, en dan kunnen alle schuldeisers hun geld krijgen, en huidige klanten nog steeds de reis van hun leven. Het gaat alleen een behoorlijke tijd duren. Dat is alles.
Wijzelf, de eigenaars, steken momenteel al onze tijd en energie gratis in het bedrijf, om het straks weer op te kunnen bouwen en er tezijnertijd, nadat de restituties aan de klanten gemaakt zijn, ook ons eigen geld er weer uit te kunnen krijgen.
8. Kan ik mijn geld kwijtraken?
Technisch gezien:
Maar praktisch gezien: een faillissement is extreem onwaarschijnlijk. Dit is waarom:
- Ja, als u geannuleerd heeft en op restitutie wacht EN wij gaan failliet. U kunt in dat geval bij de curator aankloppen, maar aangezien deze geen geld in het bedrijf zal kunnen vinden, zullen de schuldeisers niets of een minimaal bedrag kunnen vorderen.
- Nee, als u uw reis verzet heeft EN wij gaan failliet. U kunt in dat geval bij het GGTO aankloppen en deze brengen uw reis onder bij een ander reisbureau, of u krijgt uw geld terug van hen.
Maar praktisch gezien: een faillissement is extreem onwaarschijnlijk. Dit is waarom:
- Zolang wij geen onmiddellijke restituties hoeven maken, kunnen wij onze huidige bedrijfsvoering welke momenteel minimaal kost, uit ander inkomen betalen. Safari’s Op Maat kan het op deze manier nog lang volhouden.
- Wij als eigenaars zullen er zelf NOOIT voor kiezen om faillissement aan te vragen, want wij zouden er zelf veruit het meeste mee verliezen, omdat we er ondertussen zoveel geld zelf ingestoken hebben, en zelf dus de grootste schuldeiser zijn.
- Bovendien waren wij voor de pandemie een goed en winstgevend bedrijf en daarom hebben wij het volste vertrouwen in onze toekomst wanneer we uit de pandemie komen. Het is slechts de pandemie die ons op dit moment tegenhoudt (financieel) succesvol te zijn.
9. Wanneer kan ik mijn restitutie dan verwachten?
Pas wanneer toerisme weer aantrekt, en wij nieuwe (of oude geannuleerde) reizen hebben kunnen (door)verkopen. Dan pas gaan wij pas weer in staat zijn om mensen te restitueren. Wij zijn ons ervan bewust dat we hiermee eerdere beloftes niet waarmaken, en het ook wettelijk gezien niet helemaal door de beugel kan. Wij hadden het ook graag anders gezien, maar het is overmacht. De pandemie duurt veel langer dan we allemaal hadden durven denken. We doen echt wat we kunnen, maar op dit moment is er niets wat we kunnen doen behalve om geduld te vragen en toe te zeggen dat zodra het kan, we restituties maken.
We willen je daarom nederig vragen nog geduld met ons te hebben, net zoals ondertussen behoorlijk wat anderen, en helaas voor onbepaalde tijd. Wij kunnen in deze uitzonderlijke situatie helaas niet meer doen dan ons best, en zijn in afwachting van de Nederlandse overheid wanneer ze de reisadviezen eens gaan aanpassen op basis van logica en wetenschap, want op dit moment is het namelijk veiliger om naar Zuid-Afrika af te reizen dan om in Nederland een supermarkt binnen te lopen.
Op dit moment van schrijven hebben wij de hoop dat de wereld in in 2022 weer opengaat. En dat zoals in een normaal jaar, er in de eerste maanden 2022 weer veel geboekt gaat worden. Als dat zo is, dan kunnen we hopelijk dan vrij snel beginnen met restituties maken.
Nogmaals, jullie zijn allen in onze gedachten, en zodra we uw reis, welke we al aanbetaald hebben bij de accommodaties, hebben kunnen doorverkopen, of wanneer we door nieuwe boekingen weer geld in kas hebben, zullen we u direct contacteren om de restitutie over te maken.
Dank voor uw begrip.
We willen je daarom nederig vragen nog geduld met ons te hebben, net zoals ondertussen behoorlijk wat anderen, en helaas voor onbepaalde tijd. Wij kunnen in deze uitzonderlijke situatie helaas niet meer doen dan ons best, en zijn in afwachting van de Nederlandse overheid wanneer ze de reisadviezen eens gaan aanpassen op basis van logica en wetenschap, want op dit moment is het namelijk veiliger om naar Zuid-Afrika af te reizen dan om in Nederland een supermarkt binnen te lopen.
Op dit moment van schrijven hebben wij de hoop dat de wereld in in 2022 weer opengaat. En dat zoals in een normaal jaar, er in de eerste maanden 2022 weer veel geboekt gaat worden. Als dat zo is, dan kunnen we hopelijk dan vrij snel beginnen met restituties maken.
Nogmaals, jullie zijn allen in onze gedachten, en zodra we uw reis, welke we al aanbetaald hebben bij de accommodaties, hebben kunnen doorverkopen, of wanneer we door nieuwe boekingen weer geld in kas hebben, zullen we u direct contacteren om de restitutie over te maken.
Dank voor uw begrip.
10. Is er iets wat ik kan doen om jullie sneller restituties te kunnen laten maken?
Ja:
Indien u van één van deze opties gebruik wilt maken, mail ons dan met de naam en contactgegevens van de persoon. Wij maken het dan rond met hem/haar en houden u op de hoogte.
Tot slot, u kunt natuurlijk ook gewoon reclame voor ons maken, en Safari’s Op Maat aanbevelen aan anderen. Hoe eerder wij weer reizen kunnen verkopen, hoe sneller wij de kas kunnen aanvullen om te beginnen met restituties maken. Wij kunnen ons voorstellen dat u op dit moment niet echt tevreden bent over ons, maar als u het hele restitutie-debacle even opzij zou zetten, dan herinnert u zich hopelijk dat alle andere aspecten van Safari’s Op Maat u altijd positief zijn bevallen. En geloof ons, Safari’s Op Maat is echt niet de enige welke momenteel geen restituties kan maken. Er zijn miljoenen mensen in Nederland welke op dit moment nog op een restitutie van een luchtvaartmaatschappij, reisorganisator of zelfs garantiefonds wachten.
- Indien u iemand vindt welke bij ons een nieuwe reis boekt, dan kunnen wij een (deel van) de nettowinst op die reis gebruiken om u alvast (gedeeltelijke) restitutie te maken.
- Indien u iemand zou vinden welke uw gehele reis welke u geannuleerd heeft wilt overnemen om te boeken in de toekomst, dan kunnen wij de aanbetaling van die persoon per direct in zijn volledigheid gebruiken om u te restitueren. Dit kan, omdat wij de aanbetaling van deze persoon NIET nodig hebben om accommodaties aan te betalen, omdat we deze voor uw reis al aanbetaald hadden, en het daar nog tegoed hebben. We hoeven slechts de accommodatie te emailen dat er een nieuwe naam op de boeking komt te staan.
Indien u van één van deze opties gebruik wilt maken, mail ons dan met de naam en contactgegevens van de persoon. Wij maken het dan rond met hem/haar en houden u op de hoogte.
Tot slot, u kunt natuurlijk ook gewoon reclame voor ons maken, en Safari’s Op Maat aanbevelen aan anderen. Hoe eerder wij weer reizen kunnen verkopen, hoe sneller wij de kas kunnen aanvullen om te beginnen met restituties maken. Wij kunnen ons voorstellen dat u op dit moment niet echt tevreden bent over ons, maar als u het hele restitutie-debacle even opzij zou zetten, dan herinnert u zich hopelijk dat alle andere aspecten van Safari’s Op Maat u altijd positief zijn bevallen. En geloof ons, Safari’s Op Maat is echt niet de enige welke momenteel geen restituties kan maken. Er zijn miljoenen mensen in Nederland welke op dit moment nog op een restitutie van een luchtvaartmaatschappij, reisorganisator of zelfs garantiefonds wachten.